A süti definíciója
Az informatikában a sütik (cookie-k), vagy HTTP sütik olyan apró adatrészletek, amelyeket a meglátogatott webhelyek tárolnak szöveges formátumban a felhasználók számítógépén, egész pontosan a böngésző szoftverekben (Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, stb.) A webhelyek ezeket a sütiket használják a felhasználók számon tartására és a felhasználó-specifikus funkciók engedélyezésére.
Habár első sorban hasznos dolgokra lettek kitalálva (a sütiknek köszönhetően működnek a webáruházak digitális bevásárlókosarai is), olyan kérdéses célokra is szokás használni őket, mint a felhasználók nyomon követése (erre lejjebb bővebben is kitérünk).
A sütik elengedhetetlenek az internet kényelmes működéséhez, de komoly biztonsági problémák forrásai is lehetnek.
A sütik története
A sütiket 1994-ben fejlesztette ki Lou Montulli, a Netscape Communications egyik alkalmazottja. A sütik elsődleges célja az volt, hogy lehetővé tegyék a digitális bevásárlókosarak használatát a webáruházakban.
A sütiket legelőször arra használták, hogy megállapítsák, járt már-e egy felhasználó a Netscape webhelyén korábban. Eredetileg minden webböngésző szoftver támogatta a sütiket, és a legtöbb felhasználó nem is tudott róla, hogy a számítógépük ilyesmiket tárol, vagy hogy egyáltalán léteznek.
Ez egészen 1996 februárjáig volt így, amikor a Financial Times magazinban megjelent egy cikk a sütikről, illetve azok céljáról. A hír nagy botrányt kavart – sokan megkérdőjelezték a sütik biztonságát, elvégre céljuk az volt, hogy nyomon kövessék a felhasználókat.
Mit tartalmaz egy süti?
Röviden: a sütik adatrészleteket kapcsolnak össze egy bizonyos felhasználóval.
Amikor meglátogatsz egy webhelyet, a webhely egy sütit helyez el a böngésződben, amiben „XYZ felhasználóként” azonosít téged. Ez után ha később visszatérsz erre a webhelyre, akkor az a webhely ellenőrzi a böngésződben elhelyezett süti tartalmát, és látni fogja, hogy te vagy XYZ felhasználó, és már jártál itt korábban.
Egy süti minimum két adatot kell, hogy tartalmazzon: egy egyéni felhasználói azonosítót, és némi információt az adott felhasználóról. Ezen kívül persze rengeteg egyéb adat is lehet bennük, például egy hitelesítő kód, amely lehetővé teszi, hogy akkor is bejelentkezve maradj a webhelyeken, ha bezárod az adott lapot, böngészőt, vagy kikapcsolod a számítógépet.
A sütik és a nyomkövetés
A sütikkel történő nyomkövetés lényege, hogy a felhasználó böngészőjében maradandó sütiket helyez el a webhely, hogy aztán megfigyelhesse, hogy az mit csinál az interneten. Érdeme megjegyezni, hogy az ilyen nyomkövető sütik nem csak az adott webhelyen figyelik a felhasználó aktivitását, hanem az egész interneten, tehát más webhelyeken is.
Ezt a fajta nyomkövetést olyan marketingesek végzik, akik népszerű webhelyek tucatjain, vagy százain vásárolnak hirdetési jogokat, hogy minél több információt gyűjthessenek össze a felhasználókról, és végül egy komplett profilt állíthassanak össze annak szokásaiból.
A marketingesek csak így juthatnak hozzá azokhoz az adatokhoz, amelyekre szükségük van a felhasználók dinamikus, egyéni célzásához. Ha egy hirdető ismeri egy felhasználó böngészési szokásait, nemét, korát, kapcsolati állapotát, illetve politikai és vallási nézeteit, akkor részletesen személyre szabott, releváns hirdetéseket jeleníthetnek meg nekik.
Gyakori kérdések
Mi az a süti?
Az internetes sütik (cookie-k) rövid adatrészletek, amelyeket a meglátogatott webhelyek helyeznek el a felhasználók böngészőprogramjában.
Miért hasznosak a sütik a marketingben?
A sütik segítségével a webhelyek és márkák nyomon követhetik a felhasználót az interneten, és célzott hirdetéseket jeleníthetnek meg nekik, még akkor is, ha más webhelyeken járnak éppen.
Miért hasznosak a sütik a felhasználóknak?
A webhelyek a sütik alapján azonosíthatják a visszatérő felhasználókat (pl. hogy ne kelljen újra bejelentkezniük), illetve tárolhatják a webhely beállításait.